🇬🇧 Великобританія: 18 шинних добавок потрапили під приціл екологічної оцінки

image_pdfimage_print

Агентство з охорони довкілля Великої Британії завершило масштабне дослідження щодо пріоритизації хімічних речовин, що використовуються у складі автомобільних шин. У звіті, опублікованому в липні 2025 року, визначено 61 речовину (включаючи деякі продукти трансформації), потенційно небезпечну для довкілля унаслідок викиду частинок зношених шин (TWP) та подальшого вимивання хімікатів у ґрунт і воду.


🔬 Мета дослідження

Проєкт мав на меті визначити, які шинні добавки становлять екологічний ризик, враховуючи:

  • небезпечні властивості речовин,

  • обсяг їхнього використання на ринку,

  • потенційний вплив на довкілля за допомогою моделювання (EUSES, TWP‑сценарій).


📊 Результати

Всі речовини було класифіковано за чотирма категоріями:

  • «Суттєвий ризик» (Of concern) — 14 речовин

  • «Потенційний ризик» (Of potential concern) — 29

  • «Низький ризик» — 14

  • «Неможливо оцінити» — 4 (через нестачу даних)

Після цього до подальшої поглибленої оцінки відібрано 18 речовин:

  • усі 14 із категорії «суттєвого ризику»,

  • декілька найбільш небезпечних із категорії «потенційного ризику»,

  • а також 2 продукти трансформації, щодо яких у науковій літературі вже є застереження щодо токсичності.


🧪 Цікаві спостереження

  • Оцінка за ризиком (risk-based) та оцінка за небезпечністю (hazard-based) дали суттєво різні результати.

  • Відомі забруднювачі, як-от цинк оксид, октилфенол, бензотриазол, отримали високі бали за hazard‑оцінкою, але опинились на нижніх позиціях у ризик-рейтингу.

  • Натомість вулканізуючі агенти DCBS і MBTS, а також антіозонанти PPD і продукти їхнього розкладу — виявилися найбільш пріоритетними з погляду ризику.


🧭 Рекомендації

У звіті запропоновано:

  • провести докладнішу оцінку речовин PPD (найвищий пріоритет),

  • організувати моніторинг у чутливих середовищах — воді, осаді, ґрунтах — для речовин з найвищими ризиками,

  • враховувати розбіжності в інформативності щодо добре вивчених речовин і менш відомих шинних добавок.


📌 Висновок

Це дослідження стало однією з перших систематичних спроб ранжувати хімічні речовини в шинах за реальними ризиками для довкілля. Хоча поки не йдеться про заборони, учасникам ринку варто звернути увагу на речовини, віднесені до пріоритетних, та стежити за подальшими регуляторними діями.

news